Jylland i maj 2009

Jylland i maj - 2009

Billeder fra turen kan ses her:
(der er flere på vej :-)

Dag 1. Afgang Fyn – Skærbæk Camping

Dag 2. Rundtur på Rømø

Dag 3. Skærbæk og omegn

Dag 4. Skærbæk – Campingklubben Arnborg

Dag 5. Brunkulslejerne, Søby Brunkuls museum.

Dag 6. Arnborg - Camping Ulbjerg, ved Lovns Breding, Skals

Dag 7. Skals – Løkken, Kystvejens Camping – Autocamp.-plads.

Dag 8. Løkken – Bramslev Bakker Camping.

Dag 9. Bramslev Bakker – Hjem.

Dag 1. - 11.05.09

Vi kører hjemme fra samtidig med, at de fleste campister er kørt hjem fra St. Bededags ferien.

Første campingplads bliver Skærbæk Camping, som vi ikke tidligere har besøgt. Pladsen er med i ACSI lavsæson ordningen og det passer os rigtigt godt. Med ACSI ordningen ved vi hjemmefra, hvad prisen er for en overnatning.

www.campingcard.dk/dk/da/europa/danmark/s%F8nderjyllands-

amt/sk%E6rb%E6k-familie-camping-101800/

Vi bliver mødt af en super travl, men glad og meget venlig ejer. Han har meget travlt for der skal være et stort Line Dans stævne om få dage.

Vi finder os en plads med lidt læ, for det blæser temmelig meget. Aften bruger vi på en gåtur og lidt hyggelig læsning.

Kørt 152 km.

Dag 2. - 12.05.09

Vi har snakket om at tage til Fanø, men vi må nøjes med den mere landfaste Rømø. Det blæser lige rigeligt til mig.

Rømø har vi besøgt mange gange, men vi har aldrig besøgt den fine gamle Kommandørgård. Vi har set den udefra så mange gange, men ikke været inde. Det er en positiv og spændende oplevelse, som varmt kan anbefales. - Det er endda blevet ganske gratis!

Kommandørgården er fra 1746. www.natmus.dk/sw4725.asp

Gå ind på Nationalmusets side, og læs alt om gården og se de flotte billeder.

Ude i stalden studerer vi skelettet af en kaskelothval, en af de 29 hvaler der strandede på Rømø i 1996-97. En kommandør, var en skibsfører på et hvalfangerskib.

Vi køre stille og roligt rundt og ser på Rømø. Til frokost finder vi os en lille gryde med læ for østenvinden, en ret usædvanlig dag på Rømø, med vinden ind fra øst.

Madpakkerne bliver nydt mens vi kan se ud over den store brede strand, med alle de legesyge og fartglade, der med vindens kræfter blæser hen over sandfladen med deres små køretøjer og både.

På havnen i Havneby er vi heldige for der kommer en tysk trawler ind med rejer, rejer i millionvis. Vi holder og ser på hvor hårdt der arbejdes, når fangsten skal i land . De to mænd arbejdede så hurtigt, at jeg for at fotografere rejerne mens de stadig er i kassen, må jeg trykke på kameraets udløserknap FØR de løftede kassen fra stakken. Mit kamara er ellers af den hurtige type, men her kan det ikke følge med.

En stor kølevogn holder inde i hallen ved siden af, og bliver læsset direkte.

I Kirkeby Plantage går vi os en rigtig dejlig tur. Vi går også op på Spidsbjerg, et højdepunkt på hele 19 m.o.h. Herfra er der udsigt over det meste af Rømø.

Bag ved Turistkontoret, finde vi os en dejlig krog med sol og læ til vores kaffetår og ostemad.

På vejen tilbage mod Skærbæk, slår vi lige et smut forbi Kammerslusen. http://www.fugleognatur.dk/lokalitetintro.aspx?ID=9060

Hvor vi får en hyggelig snak en lokal fuglekikker, der kan fortælle os at vi skulle være kommet for nogle dage siden. Nu er de tusindvis af gæs rejst videre og i går var her en stor flok kobbersnepper, som slog sig ned lige her tæt ved.

Ærgerligt, men jeg fik da øje på en Vandrefalk lige oppe over vores hoveder. Så noget fik vi med os hjem, trods alt.

Dag 3. - 13.05.09

Vi bliver liggende en dag mere på Skærbæk Camping, og ser lidt mere på omegnen, og handler lidt i de lokale butikker.

Dag 4. - 14.05.09

Så forlader vi den fine og hyggelige campingplads i Skærbæk, og glæder os over at vi slipper for al menageriet, som skal være her, i hele Kr. Himmelfarts ferien, nemlig det årlige Line Dance Træf: www.ldts.dk/www/main.htm

Prøv at se deres billeder, der er ingen tvivl om, at de har det sjovt :-)

Vores næste campingplads er et besøg hos Campingklubben Arnborg, lidt syd for Herning.

Campingpladsen ved Arnborg er en af de fritstående campingpladser, som nu også kan findes på www.f-camping.dk

Pladsen drives og passes af klubbens medlemmer. Jobbet som lejerchef går på skift mellem medlemmerne. Et skilt bliver sat ved den campingvogn, hvor man aktuelt skal henvende sig ved ankomsten. Her ser vi et fornemt eksempel på, at brugerne selv passer, vedligeholder, driver og styre campingpladsen. Medlemmer har en fælles interesse I at holde pladsen, og samtidig holde udgifterne ned.

Først oplever en rigtig god og venlig modtagelse. Vi bliver vist rundt og ser det hele, og vælger så hvor vi vil holde de næste par dage. Vi laver en aftale med lejerchefen om at afregne næste aften, for han har ikke tid lige nu ;-)

Vejret er lidt køligt, så vi klæder os på til en tur ud af pladsen, ud og se lidt på naturen omkring åerne. På vejen falder vi I snak med en af de klubmedlemmerne

Kørt 138 km.

Dag 5. - 15.05.09

Dagens udflugt I lokalområdet, går bl.a. til Brunkulslejerne I Søby. Min far har arbejdet I brunkullene, men jeg ved ikke så meget konkret om det. Men vi går ind og ser det hele. Der er blevet opbygget et fint museum, med rigtig mange detaljer og en god skildring af livet I lejerne. Vi er ikke upåvirkede af oplevelsen, selv om vi har været I området flere gange før, så er det første gang at vi har set dette museum.

Vi kan anbefale at se Søby Brunkuls museum.

www.brunkulsmuseum.dk/

www.skovognatur.dk/Udgivelser/Foldere/

Historie/SoebyBrunkulslejer.htm

www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie

/Danmarks_geografi/Jylland/S%C3%B8by_Brunkulslejer

Vi har madpakker og eftermiddags kaffe med, så vi nyde dagen med oplevelser, traveture og undersøgelse af området omkring Arnborg. Vejret er fint hele dagen, selv om der blæser en lidt kølig vind.

Tilbage på campingpladsen lykkes det af få betalt, og snakket lidt mere. Jeg tager lidt flere billeder fra denne unikke campingplads, som der burde være mange flere af.

Dag 6. - 16.05.09

Vejret skifter, og det regner, regner og regner. Turen fortsætter mod nord med håb om lidt tørvejr. Vi køre forbi Herning, Dollerup Bakker, hvor vi er ved at skylle væk mens vi spiser frokosten inde I tørvejr.

Dagen slutter på Camping Ulbjerg, ved Lovns Breding. Skals, men en fantastisk tur gennem slugten, ned til Limfjorden.

Kørt 91 km.

www.campingcard.dk/dk/da/europa/danmark/midtjylland/

camping-ulbjerg-101816/

Dag 7. - 17.05.09

Kørte til Løkken og finder den lille f-campingplads Kystvejens Autocamper-plads, hvor campingvogne også er velkomne. Se luftfoto på pladsens hjemmeside:

Vi bliver budt velkommen af hele familien inkl. 2 legesyge hunde. Faciliteterne er enkle og uopvarmede, ingen problem om sommeren, men det er det ikke idag, det er faktisk hunde koldt med blæst og regn. Campingpladsen ligger højt I landskabet, så vi får en flot udsigt over kysten og stranden, efter bare en kort tur ud fra pladsen. Man går gennem et sommerhusområde, og kan også gå ned på stranden. Vi vendte om på toppen.

Ud over en travetur, så bliver det en dag med indendørs hygge.

Kørt 110 km.

Dag 8. - 18.05.09

Vi skal et smut til Tårs, med nogle LADA dele. Vi ser noget af den smukke natur, som vi ellers plejer at køre lige forbi, ude på den store vej. Nu ser vi det hele fra små-vejene.

Vejret er dårligt, og det bliver en transportdag, vi er nu på vej hjem, men vi kan ikke holde til at køre I et stræk. Vi beslutter os til et gensyn med Bramslev bakker. Der kommer et voldsom torden, men vi snakker med “Chefen”. Vi får endnu en god oplevelse her I bakkerne, selv om vejret driller.

-Hjemme høre vi at en mand blev dræbt af lynet på en golfbane I Rebild, præcist på det tidspunkt hvor vi betalte for opholdet. Frygteligt!

Kørt 146 km.

Dag 9. - 19.05.09

Fra Bramslev Bakker og hjem, Stadig dårligt vejr. Så ud over alle pauserne og måltiderne, så er det bare motorvejen hjem.

kørt 225 km.

Slut for denne korte tur, med en del dårligt vejr.

Brunkulslejerne, Søby Brunkuls museum.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

16.08 | 01:15

Jeg er imponeret! vi er førstegangs campister og denne liste giver et godt indblik i hvad der kan være brug for. Tak fordi i deler ud af jeres erfaringer.

11.07 | 19:35

Jeg fandt i Rødding et krus lavet af Ravnild og med Odense byvåben på. HVOR GAMMELT ER DET .
VH ANETTE BRUNSE

01.05 | 19:35

Det er fantastisk dejligt læse stof Anette.
Jeg håber virkeligt at du har mod på og skrive mere.
Du skriver dejligt detaljeret, om hvad det koster

17.03 | 08:33

TAK Vil gerne i kontakt med dig. Vil du skrive til mig på min mail: tracz@live.dk mvh Anette

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis